کاربرد لرزش سنج در بازرسی فنی بدنه خودرو

کاربرد لرزش سنج در بازرسی فنی بدنه خودرو

چرا اتاق خودروها به صدا می افتند؟

اتاق خودروها بر اثر استفاده بلند مدت، معمولا به صدا می‌افتند که البته این امر برای ماشین‌ها با کیفیت ساخت بالاتر می‌تواند دیرتر اتفاق بیاقتند، اما علت چیست؟

شاید توجه کرده باشید که به هنگام نشستن در خودرویی که بیش از پنج سال یا 100 هزار کیلومتر کار کرده است، هنگام حرکت، پیچیدن یا ترمز گیری صداهایی از بدنه خودرو مانند شیشه‌ها، درها و به طور کلی اتاق خودرو شنیده می‌شود. اما چه چیز موجب به وجود آمدن این امر می‌شود؟

خودرو از چند‌ هزار قطعه متشکل شده است که به یکدیگر متصل شده‌اند. این قطعات بر اثر استفاده طولانی مدت ممکن است اندکی استحکام اولیه خودرو را از دست بدهند و موجب ایجاد سر و صدای داخل کابین شوند.

عوامل متعددی هستند که باعث پدید آمدن این صداها می‌شوند. پستی بلندی‌های سطح جاده‌ها، تایر‌های خودرو و کمک فنر‌ها از جمله مهم‌ترین عوامل هستند. اگر جاده‌ای دارای پستی بلندی‌های غیر استاندارد باشد یا اگر راننده با سرعت زیاد در این نوع جاده‌ها حرکت بکند، به دلیل تکان‌های شدیدی که بدنه تحمل می‌کند، در طولانی مدت باعث می‌شود تا بدنه خودرو به صدا بیوفتد.

برای سنجش میزان لرزش اتاق خودرو می توان از دستگاه ارتعاش سنج BENETECH GM63A  و WINTACT WT63Bدستگاه مناسبی برای پیدا کردن لرزش خودرو می باشد.

کمک فنر‌ها نیز در این امر نقش بسیاری دارند. این قطعات که جزئی از سیستم تعلیق خودرو هستند، پس از مدتی استفاده فرسوده می‌شوند و خاصیت اولیه خود را از دست می‌دهند. اگر به هنگام اقتادن در دست انداز‌ها یا سرعت گیرها صداهای غیر عادی از کمک فنز‌ها به گوش رسید، به این معنی است که زمان تعویض آن‌ها فرا رسیده است. تعویض نکردن به موقع آن‌ها موجب افزایش استحلاک و ضربات شدیدتر به اتاق خودرو می‌شود.

از عوامل دیگری که بر این امر تاثیر دارد، نحوه رانندگی کردن خود راننده است. سرعت زیاد، ترمز‌ها ناگهانی (موجب آسیب رسیدن به سیستم تعلیق و کمک فنرها می‌شود)، پیچیدن با سرعت‌ زیاد، کم کردن ارتفاع خودرو و استفاده از کمک فنرهای اسپرت که موجب می‌شوند تا ضربات شدیدتری به بدنه وارد شود هم از دیگر عوامل ایجاد این صداها هستند.

گفتنی است که در خودروهای اسپرت که ارتفاع کمتر و کمک فنرهای خشک دارند، احتمال بروز صدای اتاق، بیشتر از سایر خودروها است.

تمامی اجزا و قطعات کوچک و بزرگ خودرو ، در داخل و یا بر روی اتاق خودرو نصب می شوند ، اتاق خودرو بسیار گسترده و پیچیده می باشد.

بدنه و اتاق خودرو

ابتدا از شاسی شروع می کنیم ، شاسی دقیقا مانند اسکلت خودرو می ماند ، قطعه ای یک پارچه و مستحکم که وظایف سنگینی بر عهده دارد.

سیستم تعلیق ، چرخ ها ، فرمان و اکسل بر روی شاسی نصب می شوند .

در بسیاری از خودروهای سواری جهت کاهش وزن ، مصرف سوخت و دلایل مختلف اقصادی دیگر ، خودرو را بدون شاسی تولید می کنند و اجزایی که روی شاسی نصب می شدند را به جای نصب بر روی شاسی ، بر روی بدنه خودرو نصب می کنند ، البته در چنین خودروهایی سطح زیرین بدنه را محکم و مستحکم تر از سایر قسمت های بدنه می سازند چون این قسمت بدنه می بایست وظیفه شاسی را انجام دهد باید مقاومتی به اندازه مقاومت شاسی داشته باشد.

تا اینجا می توانیم نتیجه گیری کنیم که اتاق خودرو را می توان به دو مدل یا دو نوع تقسیم کرد.

1-اتاق همراه با شاسی که کلا شامل بدنه ، تعلیق و شاسی می باشد.

2- اتاق بدون شاسی که کلا شامل بدنه و تعلیق می باشد.

اکثر خودروهایی که مشاهده می کنید به علل فنی و اقتصادی بدون شاسی تولید شده اند و تعداد کمی از خودروها دارای شاسی می باشند ، اما علت وجود شاسی در بعضی از خودروها چیست ؟

بسیاری از خودروهای قدیمی با شاسی تولید شده اند علت تولید خودرو با شاسی در گذشته به این علت بوده که اولا در آن زمان مباحث اقتصادی و مسائل رقابتی بین خودروسازان به اندازه ای که امروز هست نبوده ، به علاوه طراحی خودروهای بدون شاسی با توجه تکنولوژی های آن زمان کمی سخت بوده ولی با گذر زمان ، تکنولوژی ، ابزار آلات و دانش طراحی خودرو پیشرفت کرده و رقابت بین خودروسازان شدت بیشتری یافته و روز به روز تمایل به تولید خودروهای سواری بدون شاسی بیشتر شده است.

دلیل دیگر استفاده از خودروهای شاسی دار ، مقاومت بیشتر آن ها در برابر وزن زیاد می باشد به همین دلیل معمولا خودروهایی که برای تحمل وزن زیاد طراحی می شوند را به همراه شاسی تولید می کنند مانند کامیون ها و اکثر وانت های سنگین.

در بعضی از خودروهای شاسی بلند نیز ممکن است از شاسی استفاده کنند خصوصا خودروهای شاسی بلندی که برای قابلیت های آفرودی بهتر طراحی شده باشند ، می بایست تحمل ضربات و نیروهای بیشتری را داشته باشند و در این موارد نیز تحمل خودروهای شاسی دار از خودروهای بدون شاسی بیشتر می باشد .

در بعضی از خودروهای خاص و غیر معمول نیز از شاسی استفاده می کنند مانند خودروهای دست ساز ، بعضی از خودروهای اسپرت و … به دلیل طراحی راحت تر ممکن است از شاسی استفاده کنند و یا مثلا بخواهند خودرویی مسابقه ای طراحی کنند که جنس بدنه آن می بایست برای شتاب گیری بهتر فوق سبک باشد ، در این حالت شاسی فولادی یا آلومینیومی به همراه بدنه پلاستیکی یا کامپوزیتی و … به کار می برند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
شرکت پترو فرهان گستر جنوب واردکننده برند‌های مطرح تجهیزات جوشکاری و بازرسی فنی و NDT از سراسر دنیا
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با واحد فروش تماس حاصل فرمایید

02165565901

02144584671

02144584619

09133390223

09034119385