کاربردهای چراغ یووی

کاربردهای چراغ یووی

فرابنفش Ultraviolet یا به اختصار UV، موجی است در گستره امواج الکترومغناطیسی با طول موجی در محدوده ۱۰ تا ۴۰۰ نانومتر که کوتاه تر از نور مرئی و بلندتر از پرتو ایکس است. به بیانی دیگر انرژی آن کمتر از پرتو ایکس، ولی بیشتر از نور مرئی است. اشعه UV در نور خورشید موجود است و تقریبا شامل ۱۰٪ از تمام امواج منتشر شده از سطح خورشید می شود. این اشعه هم چنین در هنگام جوشکاری قوس الکتریکی منتشر می شود. همچنین برای تولید آن از لامپ های مخصوصی از جمله لامپ سیاه یا لامپ بخار جیوه و لامپ رشد گیاه استفاده می شود و با لامپ LED خانگی متفاوت است

در یک روز آفتابی ۹۵% اشعه تابشی UVA و ۵% از نوع UVB است که کل UVC و بیشتر UVB توسط لایه ازن استراتوسفری جذب می شود. اشعه گاما و ایکس که طول موج کمتری دارند قدرت نفوذ بیشتر و اثر ضد میکروبی بیشتری از پرتو فرابنفش نشان می دهند، اما استفاده از آنها دشوار و خطرناک است. تفاوت اثر این امواج بر حیات میکروب ها به طول موج و مقدار انرژی اشعه بستگی دارد.

لامپ های UV( لامپ های یووی) مهمترین بخش از تجهیزات گندزدایی UV، لامپ های آن است. این لامپ ها باید قادر به تولید نور UV در محدوده جرم کش و ضدعفونی (۳۰۰-۷۰۰ نانومتر) با بازدهی قابل قبول و طول عمر طولانی مدت باشند. با خرید لامپ یو وی ، لامپ uv انرژی الکتریکی را به انرژی نورانی فرابنفش تبدیل می کند. بازدهی لامپ معمولا به صورت نسبت کل انرژی خروجی UV در ناحیه جرم کش به ورودی انرژی خارجی الکتریکی می باشد.

انواع لامپ UV ) انواع لامپ یو وی)

مانند لامپ ال ال ای دی ، از این نوع لامپ نیز چندین نوع وجود دارد و در هنگام خرید لامپ یووی با انواع مختلف آن مواجه می شوید که نور UV و مرئی منتشر می کند. مهمترین نوع لامپ مورد استفاده در تصفیه میکروبی و گندزدایی UV لامپ های تخلیه گاز هستند. این نوع لامپ معمولا دارای دو الکترود است که در هر دو انتهای تیوپ حاوی اتم های فلزی (مانند جیوه) یا یک گاز کمیاب (مانند زنون) قرار دارند. در این لامپ ها، نور از اتم های تراز بالای برانگیخته شده توسط الکترون های پر انرژی منتشره از الکترودها، منتشر می شود. در این لامپ ها جریان الکتریکی که از درون پلاسمای داغ يونيزه شده عبور می کند، باعث می شود که اتم های جیوه به تراز انرژی بالاتری بروند یا حالت برانگیخته پیدا کنند. زمانی که از حالت برانگیخته به حالت اولیه برمی گردند، نور UV با طول موج معکوس متناسب با اختلاف انرژی بین حالت برانگیخته و اولیه ساطع می شود.

انواع لامپ یووی به چهار دسته اصلی تقسیم می شود که شامل

-1لامپ UV فلورسنت

یا لامپ tv مهتابی نوعی لامپ تخلیه گاز الکتریکی است که با جریان الکتریسیته باعث تحریک بخار جیوه موجود در گاز آرگون می شود , که حاصل ایجاد پلاسمایی است که از خود پرتو فرابنفش ساطع می کند. سپس این پرتو توسط ماده فلورسنت به نور مرئی تبدیل می گردد.

-2لامپ UVA

UVC UVB UVA

320 - 400ml

200-290nn 290-320FN

Stratosphere/Ozone

مدل لامپ یووی ای یا لامپ BLB در پزشکی، صنایع داروسازی، واکنش های فتوشیمیایی، تشخیص و تجزیه و تحلیل در صنایع انساجی و مواد شیمیایی، (برای تست، بازرسی و تجزیه و تحلیل در شاخه های مختلف صنعت، به عنوان مثال استفاده جرم شناسی، جمع اوری تمبر و دارو)، تایید آثار تاریخی و سنگ های قیمتی، بانکداری او علم پزشکی قانونی، ( تولید جلوه های ویژه در صنعت سرگرمی، به عنوان مثال در کلوپ های شبانه و صحنه تئاتر و سینما)، نور علامت دهنده  sign lighting و تست اسکناس مورد استفاده قرار می گیرند.

-3لامپ UVB
از پرتوهای این نوع لامپ بیشتر در جنبه درمان بیماری های مختلف پوستی استفاده به عمل می آید. خصوصا در درمان اختلالات مزمن پوستی همانند پوستیپارا، پسوریازیس، بیماری پوستی لک و پیس،اگزما، بیماری لنفوم پوستی و دیگر عوارض پوستی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

4-لامپ UVC
از این لامپ برای در دستگاه های ضدعفونی کننده سطوح مختلف خشک و تر و فضاهای آلوده در محیط های بیمارستانی و درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از دستگاه های یووی صنعتی نسبتا جدید در ضدعفونی کردن محیط ها می باشد که امروزه برای مطب ها، بخش داخلی بیمارستان ها، بخش میکروب شناسی آزمایشگاه ها، قسمت های ایزوله درمانی، ضدعفونی وسایل و تجهیزات به کار رفته در بیمارستان و آرامستان ها کاربرد فراوانی دارد.

کاربردهای لامپ UV:

  • نورهای سیاه

نور سیاه به لامپی اطلاق می‌گردد که قادر است با تابش امواج بلند فرابنفش که به صورت مرئی به سختی دیده می‌شوند، با نوعی تابش شبه فلورسنتی، به‌عنوان یک علامت ضد تقلب، بر روی اسنادی حساس به طول موجی خاص، چون کارتهای اعتباری، گذرنامه وگواهی نامه رانندگی و ... بکار گرفته شود.

امروزه گذرنامه‌ها و اسکناس‌های اغلب کشورها، آغشته به مرکب‌های حساس به UV و بعضاً مجهز به نوارهای امنیتی اندUV sensitive threads.

  • لامپ‌های فلورسنت

 قادرند که با یونیزه نمودن بخار جیوه، پرتو فرابنفش تولید کنند. لایه‌ای فسفری در داخل تیوپ همراه با جذب تابش فرا بنفش است که آن را تبدیل به نور مرئی می‌نماید.

  • ستاره‌شناسی

در دانش ستاره‌شناسی اجرام بسیار حجیم، قاعدتاً قادر به صدور تابش عظیمی از امواج فرابنفش به اطرافند. همچنانکه ذکر گردید، لایه اوزون بخش قابل توجهی از این نوع امواج که می‌بایستی توسط تلسکوپ‌های مستقر روی زمین دریافت گردند، جذب خواهد کرد؛ بنابراین هر مشاهده‌ای در این زمینه باید خارج از جو کره زمین محقق شود.

  • کنترل حشرات

تله‌های فرا بنفش جهت از بین بردن حشرات پرنده ریز جثه که شبانه میل به نزدیکی تابش UV دارند.

  • فیزیوتراپی

به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کننده و همچنین تحریک زایش پوستی بعضی از انواع فرابنفش(UV)در فیزیوتراپی جهت درمان بیماران استفاده می‌شود.

این نوع امواج در دو دسته کلی لامپ‌های سرد و لامپ‌های گرم تقسیم می‌گردند.

عفونت‌های پوستی، جوان‌سازی پوست، زخم‌های بستر و بسیاری از بیماری‌های دیگر با این روش مورد درمان قرار می‌گیرند.

  • استفاده چراغ UV  در صنعت نفت و گاز:

برخی باکتری ها ازجمله انواع احیا کننده سولفات قادرند در شریط بی هوازی و در آب رشد کنند و همراه آب تزریق شده به چاه که به منظور استخراج نفت صورت پذیرفته است منجر به تولید فراورده های مضر H2S و FeS خواهند شد. از طرف دیگر رشد این باکتری ها در داخل لوله ها و اتصالات منجر به خسارات زیادی به خطوط و لوله ها و همچنین تاثیر بر کیفیت نفت و ترش شدن آن می شود. بدیهی است که در چنین شرایطی امکان استفاده از هیچ نوع ضدعفونی کننده ای برای حذف این نوع باکتری ها وجود ندارد لذا بهترین روش جهت پیشگیری از آثار مخرب این میکروارگانیسم ها اشعه UV است.

باید توجه داشت که دستگاه های UV مورد استفاده در چنین محیط هائی در برابر خورندگی مقاوم هستند و بدلیل سختی زیاد آب و شرایط خاص بطور معمول توان بیشتری از نمونه های مورد استفاده برای گندزدائی آب شیرین دارند.

  • استفاده چراغ UV در صنایع هواپیمایی:

ایمنی مهمترین فاکتور در هر پرواز است. برای همین شرکت‌های هواپیمایی همواره تلاش می‌کنند تا ایمنی را در پروازها برای ما فراهم کنند. شرکت پترو فرهان گستر جنوب  به عنوان تولید کننده‌ی چراغ یووی،مایع فلورسنت MT،یوک وتجهیزات تست های غیرمخرب برای پره های توربین و موتورهای هواپیما و تجهیزات هواپیماهای نظامی، برای بازرسی دوره‌ای هواپیما طراحی و تولید کرده است. این دستگاه‌ها شامل کاربردهایی مانند بازرسی اتوماتیک پرچ‌ها، بازرسی ساختارهای آلومنیومی چندلایه، تشخیص ترک زیرسطحی، بازرسی پره توربین و بازرسی چرخ هواپیما می‌باشند.  

  • استفاده چراغ UV در صنایع خودروسازی:

در صنایع خودرو سازی پوشش نانوسرامیک برای تکامل و حفظ رنگ خودرو انجام می شود. این پوشش ها با سطح رنگ خودرو پیوند برقرار می کنند ویک لایه محافظ نیمه دائمی از رنگ بدنه خودرو ایجاد می نمایند.با استفاده از چراغ های UV  می توان سطح هایی از خودرو که پوشش سرامیکی ندارند را تشخیص داد و شناسایی کرد.

تنوع مدل های چراغ یووی در مجموعه فرهان گستر،سفارشی ساز و مدل های استند و ایستاده رو میزی و شرایط آزمایشگاهی تا مدل سیار و شارژی و کابلی موجود می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
شرکت پترو فرهان گستر جنوب واردکننده برند‌های مطرح تجهیزات جوشکاری و بازرسی فنی و NDT از سراسر دنیا
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با واحد فروش تماس حاصل فرمایید

02165565901

02144584671

02144584619

09133390223

09034119385