تعریف دستگاه DCVG و اجزای تشکیل دهنده ی آن

تعریف دستگاه DCVG و اجزای تشکیل دهنده ی آن

تعريف و مشخصات : بطور کلی دستگاه DCVG شامل یک میلی ولت با مقاومت ظاهری بالا و دو عدد الكترود و یک قطع و وصل جریان تنظيم شده تا 0/9 ثانیه می باشد. دستگاه DCVG که برای بررسی اشکالات پوشش بکار می رود تکنیکی می باشد که به صورت زیر کامل گردید.

- مقاومت ورودی (INPUT-IMPEDANCE ) تا حد 10/12اهم افزایش داده شد، که به این طریق ظرفیت دستگاه افزایش یافته است. آدابتورAC که همزمان به INTERRUPTER,METER,PROBESوصل می گردد و برای شارژ باطری های دستگاه (که همگی قابل شارژ می باشند) ، بکار می رود.

باوجود اینکه  نحوه کار با دستگاهDCVGبسیار ساده می باشد اما بکار گیری مطلوب از دستگاه فقط توسط اپراتوری که دارای تجربه کافی باشد بدست می آید،معذالک خلاصه ای از شرح كار دستگاه DCvGو راهنمایی نحوه استفاده به شرح ذیل فراهم شده ، که بتواند مثمر ثمر قرار بگیرد.

اجزاء تشکیل دهنده دستگاهی که در اختیار شما قرار می گیرد:

  1. دستگاهMETER(گیرنده)
  2. دستگاه INTRRUPTER( فرستنده)
  3. دستگاه GPS (موقعیت یاب جغرافیایی )
  4. HANDLE (عصایی)
  5. سیم های رابطLEADS و AC ADAPTOR
  6. HALF CELL PROBESهافسل عصایی
  7. ظرف COPPER SULPHATE(سولفات مس)
  8. PROBES TIP نوک عصایی
  9. بند HOLDERدستگاه METER (گیرنده)
  10. شارژر دستگاه
  11. کیف حمل دستگاه DCVG
  12. کیف حمل هافسل عصایی HALF CELL PROBES
  13. راهنمای استفاده از دستگاه
  14. كارت ضمانتنامه ۳ساله
  15. نرم افزار آموزشی

 

مشخصات دستگاه گیرنده (METER)

-دارای OHMS - INPUT IMPEDANCE 10/12 می باشد.

-دارای کلیدی با وضعیت های 2500,1000,250,100,25,10(MV)می باشد. که امکان بررسی و اندازه گیری تقریبا تمامی تغییرات پتانسیل در شرایط مختلف محیطی را مهیا می سازد.

-باطری داخلی دستگاه تنها زمانیکه کلید در حالت OFF باشد، شارژ می شود.

-چراغی که در میتر تعبیه شده (دیود نوری)، زمانیکه باطری در حالت شارژ است با رنگ زرد مشخص می نماید و برای اینکه بدانیم باطری شارژ دارد یا خیر، با قرار دادن کلید در وضعیت BATTERY CHECK و طی نمودن تمامی صفحه توسط عقربه میتوان به شارژ باطری پی برد. با قرار دادن کلید در حالت ON امکان یک بررسی نرمال مهیا می شود.

-دو عدد فیش در قسمت جلو دستگاه قرار دارد که مخصوص اتصال HANDLE ها می باشد ویک عدد فیش در قسمت راست آن قرار دارد که برای اتصال شارژ می باشد.

- سیستم LIGHT IN NIGHTبرای روشنایی میتردر محیط هایی که نور کمی دارند استفاده می شود.

-مدار آن به شکلی طراحی شده که از صداهای اضافی جلوگیری می کند.از ولتاژ اضافی ورودی ناگهانی ممانعت بعمل میاورد وبا کنترل آن جریان محدودی به دستگاه می دهد.علاوه بر آن در برابر آب مقاوم بوده و در مواقع بارانی امکان استفاده به اپراتور را می دهد.

مشخصات دستگاه فرستنده (INTERRUPTER)

-ظرفیت آن 100 ولت و 100 آمپر DC می باشد. باطری آن از نوع LEAD ACID می باشد که هفت روز ممتد کار می کند و ظرفیت آن 12 ولت و 5/2آمپر ساعت می باشد.
سرعت قطع و وصل آن در حالت نرمال 0/3 ثانيه روشن و 0/6 ثانيه خاموش می باشد و سرعت قطع و وصل در زمان کند 6/0 ثانیه روشن و2/1 ثانیه خاموش می باشد.

 -زمانیکه چراغ سبز باشد نشان دهنده این می باشد که دستگاه در حالت ON است.

-زمانیکه چراغ قرمز باشد نشان دهنده این می باشد که دستگاه در حالت OFF است.

-زمانیکه چراغ زرد باشد نشان دهنده این می باشد که باطری ها ضعيف شده،در ضمن زمانیکه باطری ضعیف شود دستگاه بطور اتومات قطع می شود وضعيت چراغ هشدار دهنده بصورت زیر می باشد.

GREEN=ONسبز

RED=ON قرمز

 YELLOW=LOW BATTERY AND BATTERYON CHARGEزرد

 

مشخصات پراب ها (HANDLES AND HALF CELL PROBES)

HALF CELL PROBES-(هاف بسل ها) از COPPER SULPILATEسولفات مس استاندارد تهیه شده و جنس هاف سل از فایبر گلاس که سبک وزن و بلند می باشد در قسمت نگهدارنده هاف سل ها (HANDLE) یک عدد کلید کنترل تعبیه شده که تا 1/2ولت کار می کند که باید توجه داشت هنگام کار با دو هاف سل فقط یکی از این دو کلید روشن باشد و دیگری در حالت خاموش باشد. هر یک از دو هاف سل شامل یک میله مسی به قطر MM 2 و به طول هاف سل می باشد.

-باطری آن از نوع NICKEL CADMIUM و قابل شارژ است. که تا 30 روز پس از شارژ کارمی کند.

- باطری شارژر با ورودی V120/240 و خروجی V16-18 کار می کند.

- نوک هاف سل ها از چوب ساخته شده که در انواع مختلف ، مناسب کار در تمامی سطوح می باشد .

 

آماده سازی دستگاه جهت بررسی (PREPARING EQUIPMENT FOR SURVEY)

1- شارژ باطری هاBATTERY CHARGING

امکان شارژ همه اجزاء با هم میسر است. معذالک دو دستگاه METER و INTERRUPTER بیشتر از هندل ها احتیاج به شارژ دارند. اگر باطری ها بطور کامل تخلیه شده باشند هریک از آنها بطور جداگانه به دو روز شارژ کامل احتیاج دارند. چنانچه دستگاه تا یک هفته یا بیشتر مورد استفاده قرار نگیرد باید یک شب تا صبح با 24 ساعت زیر شارژ قرار داده شود. زمانی که بخواهیم به مدت طولانی از دستگاه استفاده نمائیم باید دستگاه METER و دستگاه INTERRUPTER را هرشب زیر شارژ قرار دهیم.

2-هاف سل هاHALF CELL PROBES

نوک چوبی پراب ها باید به سر هافسل ها محکم شود و چند ساعتی قبل از استفاده در آب قرار گیرد و در شرایطی که زمین خشک و مقاومت آن بالا است از نوک هایی استفاده گردد که نوک آن نیز می باشد و در مواقعی که سطح زمین از سیمان پوشیده شده بهتر است از نوک هایی استفاده شود که سطح آن مسطح است و امکان تماس بیشتر با بتن را فراهم می سازد هنگام پر کردن هاف سل ها از محلول سولفات مس ( کات کبود) باید قسمت بالایی هاف سل ها(هندل ها) را جدا کرد .ضمنا محلول سولفات مس را میتوان به غلظت های مختلف تهیه نمود که بستگی به نوع استفاده آن دارد. به عنوان مثال زمانیکه هاف سل ها برای اندازه گیری پتانسیل لوله به خاک مورد استفاده قرار می گیرد باید محلول اشباع شده باشد و کریستال ها در هاف سل معلق باشند و در بررسی های نرمال که فقط 10% خرابی وضعیت مورد نظر باشد از آب مقطر برای محلول استفاده شود در هنگام بررسی بهتر است نوک های یدک به همراه داشته باشيد نادر هنگام از بین رفتن از آنها استفاده گردد.

3-فرستندهINTERRUPTER

دستگاه INTERRUPTER را در مدار قرار می دهیم و می دانیم که سیگنال اختلاف پتانسیل اندازه گیری شده از محل (TEST POINT) T.P  در زمان OFF , ON یک سیستم کاتدیک می باشد.

جریان برقرار شده ممکن است از یک منبع دائم یا موقت تامین شود .کابلی که برای اتصال مدار بکار برده می شود باید طوری انتخاب شود که در حالات مختلف قابل استفاده باشد و تا حد امکان سطح مقطع آنها 10 میلیمتر مربع باشد که مقاومت مدار را پایین بیاورد.

INTERRUPTER می تواند هم در سر راه کابل مثبت و هم سر راه کابل منفی قرار بگیردباید دقت شود که علامت های اتصال کابل به درستی تعیین شود به عنوان مثال ترمینال منفی دستگاه (سیاه) باید به قطب منفی دستگاه یکسو کننده وصل شود و ترمینال مثبت دستگاه(قرمز) به کابلی که به لوله وصل می شود اتصال داده شود.اگر اتصالات اشتباهی برقرار شود MOSFET نخواهد شدو خسارتی به دستگاه وارد نمی شود مگر اینکه جریان خروجی زیاد باشد. باید توجه نمود که OUT PUT دستگاه یکسو کننده در کمترین حد آن انتخاب شود و سپس یکسو کننده خاموش و پس از قرار دادن INTERRUPTER در مدار و ON نمودن آن سرعت نرمال را انتخاب و کلید دستگاه یکسو کننده در حالت ON قرار بگیرد و کم کم بار خروجی دستگاه یکسو کننده را افزایش داد تا به مقدار سیگنال دلخواه دست یافت. ممکن است مجبور شد که برای یک بررسی OUT PUT دستگاه یکسو کننده را در چندین مرحله افزایش داد تا مثلا بتوان به 400تا 500 میلی ولت دست یافت. البته میتوان با سیگنال 100 میلی ولت هم کار کرد ولی امکان دارد که نقاط معیوب کوچک نیز از چشم پنهان بمانند(مخصوصا در مقاومت پائین خاک ) و کار نیز قدری کسل کننده شود.

مقدار سیگنالی که به خط تزریق می شود در محلی که کابل به(TEST POINT) T.P اتصال داده می شود مانند اندازه گیری پتانسیل لوله به خاک انجام می گیرد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
شرکت پترو فرهان گستر جنوب واردکننده برند‌های مطرح تجهیزات جوشکاری و بازرسی فنی و NDT از سراسر دنیا
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با واحد فروش تماس حاصل فرمایید

02165565901

02144584671

02144584619

09133390223

09034119385