کارکرد ترموویژن ها در آتش نشانی

کارکرد ترموویژن ها در آتش نشانی

ترموویژن  که به نام های گرما نگاری و تصویربرداری حرارتی نیز شناخته می شود،تکنیک مهمی است که دامنه کاربردهای آن بسیار گسترده و فراتر از بحث مراقبت وضعیت (CM) تجهیزات و ماشین آلات است. با استفاده ازدوربین های ترموگرافی کلیه عیوبی که منجر به تغییر در الگوی توزیع دمای سطحی می شوند، قابل شناسایی خواهند بود.

با بررسی امواج مادون قرمز ساطع شده از تجهیزات ، نقاط داغ را شناسایی کرده و نمایش می دهد و این یکی از مزیت های عمده این دستگاه است که بدون قطع تجهیزات و عدم اتصال به وسیله خاصی با قرائت میزان دمای آن نقطه و مقایسه با دمای محیط و شرایط می توان میزان اهمیت نقطه مورد بررسی را سنجید و جهت رفع عیب آن طبق یک برنامه از پیش تعیین شده اقدام کرد و از قطعی های احتمالی بخصوص در زمان پیک بار جلوگیری بعمل آورد .ضمن اینکه بعد از رفع عیب نیز میتوان به بررسی پرداخت و از رفع عیب تجهیز اطمینان حاصل پیدا کرد . در استفاده از این دستگاه باید دقت نمود تا نقاط گرم را به اشتباه شناسایی نکنیم . مثلاً وجود حرارت در سیم پیچ ترانس امری بدیهی است و یا با روشن بودن یک هیتری در تابلو محوطه پست ، فرض را بر وجود اتصالی مدارات نگذاریم بهترین زمان برای انجام این بازید حدود غروب آفتاب است که میزان گرمای آن بر تجهیزات کمتر شده و نور اضافی روز مانع دید دقیق حرارت بروی دستگاه نمی شود .در شکل نمایش داده شده میزان دمای بروی کامپ های متصل به سر ترانس های جریان به نسبت بالا بوده که باید طی برنامه زمانبندی شده نسبت به رفع آن اقدام گردد .

دوربین های ترموویژن بسیار سبک و با کارایی بالا تولید می شوند که با استفاده دوره ای از آن در پست های برق درصد بالایی از عیوبی که رخ خواهند داد را میتوان پیشگیری نمود حتی در بعضی از شرکت های توزیع در استان های بزرگ کشورمان نیز از این دستگاه استفاده می گردد که بسیار با استقبال مواجه بوده است . در بسیاری از موارد دیده شده که حتی با سفت بودن اتصالات باز هم نقاطی با حرارت بالا داشته ایم که با بررسی مجدد و انجام تست مقاومت اهمی مشاهده می شود ( به دلیل دفرمه بودن و یا قالب گیری بد آلات اتصال ) این نقاط داغ پدیدار می شوند .

کارکرد ترموویژن ها در آتش نشانی:
تکنولوژی تصویر برداری حرارتی برای بیشتر آتش نشان ها تبدیل به ابزاری روزمره شده است، قدرت اصلی این دوربین ها در توانایی ردیابی گرما است- به آتش نشان این امکان را می دهد که افراد را در شرایط با میدان دید فوق العاده محدود پیدا کند (در تاریکی و دود) و دید عمیقی را به فرد امداد رسان برای پیدا کردن اشخاص گیر افتاده و زیر آوار می دهد.دوربین های حرارتی همچنین می توانند به عنوان برآورد اولیه صحنه کمک کند که به این ترتیب استراتژی مبارزه با آتش بهتر انتخاب خوهد شد. این قابلیت به ویژه زمانی که آتش داخل ساختمان اتفاق افتاده یا محصور شده است بسیار کارآمد می باشد.این موضوع که دوربین های حرارتی به بخش مهمی از صنعت آتش نشانی تبدیل شده است به خوبی جا افتاده است. در آمریکا، NIOSH انستیتو ملی سلامت و امنیت افراد داخل ساختمان)، برنامه پیشگیری و جست و جوی آتش نشانی در مواقع ضروری، به طور ممتد استفاده از دوربین های حرارتی را توصیه می کند. برای مثال، بعد از بررسی سال ۲۰۱۱، توصیه کرد که ادارات آتش نشانی باید حین عملیات آتش نشانی از دوربین های حرارتی استفاده کنند.
دوربین های تصویر برداری حرارتی )که در محاوره به عنوان TIC1 شناخته می شود) یک نوع دوربین گرماسنج هستند که در آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرند. با فرستادن اشعه مادون قرمز نور مرئی، این دوربین ها به آتش نشان ها اجازه می دهند تا مناطق گرما را از میان دود، در تاریکی و یا موانعی که گرما را از خود عبور می دهند، مشاهده کنند. دوربین های تصویر برداری حرارتی معمولا به صورت دستی هستند، اما ممکن است روی کلاه نیز نصب شوند. این دوربین ها با استفاده از غلاف های مقاوم به آب و حرارت ساخته شده اند تا بتوانند در شرایط سخت و خطرناک اطفاء حریق دوام بیاورند. دوربین های تصویربرداری حرارتی، دمای بدن انسان را تشخیص می دهند و در زمانی که آتش نشان ها افراد در دام افتاده در حادثه را نمی توانند پیدا کنند به کمک آتش نشان ها می آیند.

این دوربین ها  در تاریکی،  دود غلیظ و آتش های هولناک و حتی پشت دیوار  تصاویر قابل استنادی را  ارئه می دهند، و به آتشنشان ها این امکان را می‌دهند که به راحتی مصدومین را شناسایی کنند. دوربین های حرارتی حتی می توانند به  خاموش کردن  آتش هم کمک کنند. به این صورت که با کشف محل مرکز به شکل متمایزی در نمایشگر دوربین مشخص می شود به آتشنشان امکان شناسایی محل دقیق مرکز آتش را می دهد.  دوربین های حرارتی با شناسایی مصدومین در شرایط سخت، هر ساله به نجات جان انسان های بسیاری کمک کرده است.
 

ساختار

دوربین های تصویر برداری حرارتی متشکل از پنج جزء است: یک سیستم نوری، آشکارساز، آمپلی فایر، پردازش سیگنال، و صفحه نمایش. دوربین های تصویربرداری حرارتی مخصوص خدمات حریق، این پنج جزء را در یک محفظه مقاوم به گرما، ضد آب و مستحکم جا می دهد. این اجزا باهم کار می کنند تا اشعه مادون قرمز را دریافت کنند، مانند آنچه از اجسام گرم یا شعله های آتش ساطع می شود، و آنها را در قالب نور مرئی ارائه می دهند. صفحه نمایش دوربین تفاوت خروجی مادون قرمز را نشان می دهد،به طوری که دو جسم با درجه حرارت یکسان به یک رنگ ظاهر خواهد شد.بسیاری از دوربین های تصویر برداری حرارتی از سیاه و سفید به نمایندگی از اشیاء با درجه حرارت نرمال استفاده می کنند، اما سطوح خطرناک و گرم را در رنگ های مختلف برجسته می کنند. دوربین های تصویر برداری حرارتی معمولا بصورت دستی یا قابل نصب روی کلاه هستند. در حالت دستی، آتش نشان فقط با یک دست می تواند مشغول عملیات اطفاء حریق یا نجات افراد شود، اما مزیت آن این است که آتش نشان ها براحتی می توانند آن را جابجا کنند یا به همدیگر بدهند. اکثر دوربین های تصویر برداری حرارتی مورد استفاده در خدمات آتش نشانی مدل دستی می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
شرکت پترو فرهان گستر جنوب واردکننده برند‌های مطرح تجهیزات جوشکاری و بازرسی فنی و NDT از سراسر دنیا
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با واحد فروش تماس حاصل فرمایید

02165565901

02144584671

02144584619

09133390223

09034119385