کارکرد سختی سنج در تولیدی ورق های آلومینیومی

کارکرد سختی سنج در تولیدی ورق های آلومینیومی

آلومینیوم دارای ویژگی های بی نظیری است که همین ویژگی ها سبب می شود که بتوان در صنایع مختلف از آن استفاده های مختلفی کرد. محصولات ساخته شده با آلومینیوم دارای مقاومت بالا و وزن کمی بوده و از خاصیت ارتجاعی بسیار مناسبی نیز برخوردار هستند. کاربرد این فلز در بخش های مختلف صنایع نسبت به سایر فلزات بسیار گسترده است.

آلومینیوم چیست و مهمترین کاربرد های آن کدام است؟

آلومینیوم به عنوان یک عنصر شیمیایی پرکاربرد شناخته می شود که در دسته عنصرهایی نرم و چکش پذیر و نقره ای قرار می گیرد و دارای عدد اتمی 13 است. در سطح پوسته کره زمین یکی از عناصر فراوان بعد از اکسیژن شناخته می شود. این فلز به راحتی می تواند با عناصر دیگر واکنش انجام دهد.

سنگ بوکسیت منبع اصلی برای پیدا کردن خالص ترین نوع این عنصر به حساب می آید. این عنصر شیمیایی به سبب ویژگی های بی نظیری که دارد استفاده های مختلفی در بخش های گوناگون زندگی بشر دارد . از استفاده در ساختمان سازی گرفته تا ساخت قطعات هواپیما و خودروسازی می توان از آن استفاده نمود.

آشنایی با ویژگی های آلومینیوم

همچنین استفاده از آلیاژهای مختلف این فلز در بخش های گوناگونی مانند مهندسی مکانیک، ساخت و سازهای صنعتی، مهندسی ابزار سازی، صنایع شیمیایی، تولید کالاهای مصرفی و مهندسی برق بسیار رایج است. در ادامه به بیان برخی از مهمترین کاربردهای این عنصر پرکاربرد می پردازیم.

کشتی سازی

از آلومینیوم و آلیاژهای آن به طور فزاینده ای در ساخت کشتی استفاده می شود. از آلیاژهای آلومینیوم برای ساخت بدنه کشتی ، بخش های مختلف عرشه ، ارتباطات و انواع مختلف تجهیزات کشتی استفاده می شود.

حمل و نقل و خودرو

یکی از الزامات اصلی برای  استفاده در حمل و نقل جاده ای ، وزن کم و شاخص های مقاومت نسبتاً زیاد است. مقاومت در برابر خوردگی و سطح تزئینی خوب مواد نیز همواره در این زمینه در نظر گرفته می شود. آلومینیوم دارای چنین خواص و ویژگی هایی بوده و کاربرد زیادی در این زمینه دارد.

نسبت مقاومت به وزن زیاد آلیاژهای آلومینیوم باعث افزایش ظرفیت حمل و کاهش هزینه های عملیاتی وسایل نقلیه متحرک می شود. مقاومت بالا در برابر خوردگی در قطعات ساخته شده با این عنصر باعث افزایش عمر مفید قطعات می شود.

ساختمان سازی و کارهای عمرانی

در صنعت ساختمان سازی استفاده از آلیاژهای مختلف این فلز  بسیار رایج است. ویژگی هایی منحصر به فرد آن مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی ، مقاومت در برابر زنگ زدگی و همچنین شکل پذیری بسیار خوب آن و وزن کم سبب می شود که این فلز برای کارهای عمرانی بسیار مناسب باشد.

به عبارتی می توان گفت که در کارهای عمرانی این فلز جزو فلزات پرکاربرد است.  همچنین اگر قیمت روز آلومینیوم را بخواهیم با دیگر فلزات مقایسه کنیم بسیار به صرفه تر و ارزان تر از سایر فلزات است..

بسته بندی صنایع غذایی و شیمیایی

 از دیگر موارد استفاده از این فلز استفاده از آن درامر بسته بندی صنایع شیمیایی و غذایی است. چیزی در حدود 90 درصد بسته بندی های محصولات مختلف شیمیایی و صنایع غذایی از جنس آلیاژهای این فلز هستند.

بررسی ویژگی های آلومینیوم

آلومینیوم به عنوان عنصری با ویژگی های عالی و منحصر به فرد شناخته می شود. ویژگی هایی که سبب می شود بتوان از آن در بخش های مختلف و در صنایع گوناگون استفاده کرد. کاربرد گسترده این فلز  بیشتر به خاطر همین خواص و ویژگی ها است که در ادامه به بیان اصلی ترین خواص و ویژگی های این فلز پرکاربرد می پردازیم.

  • سبک بودن

سبک بودن آلومینیوم را می توان به عنوان اصلی ترین و بارزترین ویژگی این فلز به شمار آورد. این ویژگی سبب می شود که محصولات ساخته شده با این فلز از وزن کمی برخوردار باشند. برای مثال در بخش حمل و نقل استفاده گسترده ای از این فلز می شود.

  • مقاومت و استحکام بالا

اگرچه وزن این فلز سبک است اما استحکام بسیار بالایی دارد و می توان گفت که این ویژگی جزو حیرت انگیز ترین ویژگی های آلومینیوم به حساب می آید و سبب شده است که صنایع مختلف محصولات و قطعات مورد نیاز خود را بیشتر با این فلز بسازند.

  • قابلیت شکل پذیری بالا

شکل پذیری بالا و آسان این فلز از دیگر ویژگی های مثبت و عالی آن به شمار می رود. به همین دلیل می توان برای ساختن انواع صفحه ها، میله ، فویل و لوله از این فلز استفاده نمود.

  • خاصیت ارتجاعی

ویژگی منحصر به فرد دیگر آلومینیوم این است که دارای خاصیت ارتجاعی خوبی بوده و می تواند بعد از هر ضربه و یا نیرویی که به آن وارد شود به حالت اولیه خود برگردد به جرات می توان گفت این ویژگی جزو ویژگی های مهم و اصلی این فلز بعد از سبک بودن آن است که سبب شده است بتوان برای کاربردهای مختلف از آن استفاده گسترده ای نمود.
 

سختی سنجی آلومینیوم

سختی چیست؟

قبل از سختی سنج باید معنی سختی را بدانیم. سختی ( Hardness )  یکی از معیارهای مقاومت مواد جامد در برابر تغییر شکل پلاستیک است. معیارها و آزمون‌های مختلفی برای سختی مواد وجود دارد اما تمام آنها از مقاومت ماده در برابر یک فرورونده یا خراشنده با اعمال نیروی مشخص بر ابزاری با شعاع یا قطر مشخص سختی ماده را ارزیابی می‌کنند.این مشخصه مربوط به جامدات است  و تغییر شکل ممکن است موقت و یا دایم باشد.

سختی سنج چیست؟

اندازه گیری مقاومت یک جسم به نفوذ و تاثیر فشار ، ضربه ، سایش و… شی دیگر را سختی سنجی گویند. دستگاه های کوچک و پرتابلی که برای اندازه گیری و بازرسی  در محل برای نمونه های سنگین که امکان آماده سازی را ندارند، به کار می روند ذستگاه سختی سنج میگویند

سختی سنجی آلومینیوم اندازه گیری پایداری و مقاومت فلز آلومینیوم در برابر فشار، ضربه و سایش اشیا دیگر می باشد. مشخص کردن میزان سختی فلز آلومینیوم مانند دیگر خواص مثل میزان شکل پذیری و استحکام و … کاربرد آن را مشخص می کند ،بر اساس ویژگی های مشخص شده برای ساخت قطعه مناسب انتخاب می شود. این اندازه گیری بعد از انجام عملیاتی مثل ماشین کاری ، سخت کاری ، عملیات حرارتی و… که بر سختی فلز موثر است صورت می گیرد. سختی سنجی با دستگاه های مختلف بر اساس واحدهای متفاوت انجام می شود.

سختی سنج وبستر

با استفاده از دستگاه سختی سنج وبستر می توان سختی ورقه های آلومینیوم را اندازه گیری کرد. سختی سنج وبستر دستگاهی پرتابل، سریع، با دقت بالا مناسب جهت سنجش سختی ورق و پروفیل آلومینیوم، برنج، مس، استیل نرم، به آسانی نمونه را تشخیص داده و می تواند اشکال گوناگون که سایر تسترها نمی توانند سنجش کند، اندازه گیری کند. تست آسیبی به نمونه نمی زند و معمولا در خط تولید و ساخت از دستگاه استفاده می شود.

Webster Hardness Tester یک دستگاه موبایل برای آزمایش آسان و سریع ورق ها ، لوله ها و پیش فرض ها است. این برای تست کیفیت در تولید مناسب است. به خصوص برای قطعات بزرگتر ، که نمی توانند به آزمایشگاه منتقل شوند ، مزایای تستر سختی وبستر از اهمیت بالایی برخوردار است. رسیدگی بسیار آسان است. اندازه گیری با یک حرکت انجام می شود و می توان مقدار را مستقیماً خواند. اندازه گیری مطابق با استاندارد ASTM B647 است.
Webster Hardness Testers
در نسخه های مختلفی تولید می شود که از نظر کارکرد یکسان هستند اما دارای اشکال مختلف تورفتگی ، اندازه ماسوره ، بار و مقیاس اندازه گیری هستند. بسته به مدل می توان اندازه گیری هایی را روی لوله هایی با شعاع بزرگتر یا کوچکتر انجام داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
شرکت پترو فرهان گستر جنوب واردکننده برند‌های مطرح تجهیزات جوشکاری و بازرسی فنی و NDT از سراسر دنیا
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با واحد فروش تماس حاصل فرمایید

02165565901

02144584671

02144584619

09133390223

09034119385