روش کار با دستگاهDCVG

روش کار با دستگاهDCVG

روش کار با DCVG

این روش احتیاج به یک جریان مستقیم DC دارد که با قرار دادن یک INTERRUPTER در مسیر آن که زمان روش0/3 ثانیه و زمان خاموش0/6 باشد به خط اعمال می گردد.

این جریان مستقیم می تواند یک سیستم کاتدیک یک سیستم موقتی که شامل یک ژنراتور و یک دستگاه رکتیفایر قابل حمل باشد و با یک باطری با ظرفیت بالا و یا از یک بستر آندی یا یک قطعه لوله که در فاصله دور از خط لوله در زمین دفن شده باشد، به عنوان بستر استفاده نمود و جریان خروجی از آند یا هر مورد دیگری که به عنوان بستر استفاده شده خارج می شود و از طریق زمين به سطح لوله به نقاطی که پوشش آسیب دیده و لوله با زمین در تماس است می رسد.عبور جریان از زمین به طرف لوله باعث بوجود آمدن تغییرات پتانسیل در خاک می شود(به واسطه عبور جریان از قسمت های مختلف خاک که دارای مقاومت های یکنواخت نيستند) و هر چه به طرف محل عیب پوشش نزدیک تر شود بیشتر می گردد که این مقدار تغييرات با هر روشن و خاموش شدن ، عقربه دستگاه اپراتور را به محل عیب نزدیک می کند و زمانیکه به محل عیب رسیدیم باز ایستادن کامل حرکت عقربه نشانگر محل عیب می باشد و زمانیکه عقریه بینOFF , ON هيج حرکتی نداشته باشد به این معناست که هیچ اختلاف پتانسیلی مابین دو هافسل وجود ندارد و هر ادو هافسل در یک خط مساوی از پتانسیل قرار گرفته اند بنابراین عیب بایستی مابین این دو هافسل باشد.

شروع کار جهت پیدا نمودن یک عیب در خط

-دستگاه ها را آماده سازید .

-هاف سل ها را از محلول مورد نظر پر کنید.

-هندل ها را به سر هاف سل ها وصل کنید.

-کابل های اتصال به دستگاه را محکم وصل کنید و دستگاه را در حالت ON قرار دهید و تسمه های نگهدارنده را ببندید.

-کلید METER در حالت ON و سپس کلید تنظيم ولتاژ را روی 0100 میلی ولت قرار دهید کليد مربوط به هندل سمت چپ را در جهت عقربه ساعت روی 2 و یا 3 قرار دهید و سیم رابط ميتر سمت چب را به هندل سمت چپ وصل نمائید.

 به سمت T.P که می خواهید اندازه گیری را شروع نمائید ، حرکت کنید و نوک هاف سل سمت چپ را روی زمین ترجیحا روی لوله قرار دهید.

 نوک های سل سمت راست را با میله فلزی T.Pاتصال دهید.سپس کلید BLAS هاف سل سمت چپ را تنظیم کنید به طوریکه عقربه میتر تمامی صفحه مدرج را طی نماید.

کليد را روی یکی از وضعیت ها قرار دهید تا رقم صحيح را بخوانید. بعنوان مثال اگر کلید تنظیم دستگاه روی 1000 میلی ولت قرار دارد و عقربه دستگاه زمانیکه OFFاست روی 150 میلی ولت می ایستد و زمانیکهON است روی 700میلی ولت قرار میگیرد، سیگنال واقعی در آنT.P در محل اندازه گیری (150-700) يعنى 550 میلی ولت می باشد

چنانچه هاف سل سمت راست را با BIAS CONTROL آن را در نظر بگیرید و نوک هاف سل سمت چپ را به

T.P وصل نمائیددر این صورت سمت حرکت عقربه از 700 میلی ولت در حالت OFF به سمت 150 میلی ولت در حالت ON خواهد بود. در هر صورت باز هم سیگنال همان 550 میلی ولت می باشد

چنانچه لوله و با ساختار فلزی دیگری با لوله در دست بررسی ، اتصال داشته باشد همان سیگنال او با کمتر از آن را دریافت خواهند کرد که بستگی به مقاومت محل اتصال دارند چنانچه ساختار هایی که به آن اشاره شد از نظر الکتریکی به لوله در دست بررسی اتصال نداشته باشد اگر در مجاورت و نزدیکی خط لوله باشد بواسطه قرار گرفتن در حوزه القایی ، تحت تاثیرات حوزه قرار گرفته و مقداری از این جریانات را دریافت و مجبور به تخلیه از نقاط دیگر می شوند که عقربه میتر این مخالفت را نشان می دهد. (مقدار تداخل بستگی به جریانی دارد که به خط اعمال می شود). چنانچه سیگنال اندازه گیری شده در محل T.Pکمتر از 400 میلی ولت باشد سعی کنید با افزایش بار خروجی دستگاه یکسو کننده به این حد برسانید و در صورت عدم امکان با سیگنال موجود ادامه داده و در غیر اینصورت از یک سیستم موقت در محل T.Pاستفاده نمایید.

مهم: مقدار سیگنال اندازه گیری شده در هر فاصله از T.P را در دفتر یادداشت نمائید. مقدار سیگنال اندازه گیری شده در هر T.Pیا محل اتصال را باید یادداشت نمود و ابتدا و انتهای هر بررسی یادداشت برداشت زیرا در مواقع محاسبه پتانسیل نسبت به زمین مورد استفاده قرار می گیرند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
شرکت پترو فرهان گستر جنوب واردکننده برند‌های مطرح تجهیزات جوشکاری و بازرسی فنی و NDT از سراسر دنیا
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با واحد فروش تماس حاصل فرمایید

02165565901

02144584671

02144584619

09133390223

09034119385