آشنایی با دستگاه هالیدی دتکتور

آشنایی با دستگاه هالیدی دتکتور

آشنایی با دستگاه هالیدی دتکتور

استفاده از ولتاژ زیاد به منظور آزمایش کیفیت پوشش عایق به طور وسیعی به عمل می آید ، چون اکثر از توانایی و راحتی آن اطلاع دارند.

وجود یک منفذ در یک پوشش محافظت کننده (عایق)، گرچه اندازه آن کوچک باشد میتواند باعث ایجاد خسارت قابل گسترشی گردد، چون اجازه می دهد باعث خوردگی موادی شود که پوشش و محافظ بایستی آن را حفاظت کند. جبران این خسارت میتواند خیلی سنگین باشد و نیز میتواند باعث توقف در تولید گردد.

دستگاه های عیب یاب عایق ، دستگاه های آزمایش عایق می باشند که ولتاژ متناوب و یا مستقیم تولید می نمایند و بکار می برند. عیب موجود در پوشش توسط آلارم سمعی و بصری نشان داده می شود. به منظور کسب بهترین نتیجه آزمایش ، انتخاب پروب و ولتاژ مناسب اهمیت دارد و این نکته نه تنها برای دامنه ولتاژ بلکه برای شکل موج تولید شده نیز حائز اهمیت می باشد.

به خوبی معلوم گردیده است که با ولتاژهای متناوب و ضربه ای ( پالسی ) که به عایق ها و متعلقات پوشش تحت آزمایش وارد می گردد ، متناوبا فشاری را به آن وارد می نماید بعدا برداشته می شود و در حالت ولتاژ متناوب عملا این فشار معکوس هم می گردد که در بسیاری از عناصر باعث خستگی و متعاقبة شکست ولتاژ در پوشش می گردد. در حالی که با استفاده از ولتاژ مستقیم فشار ثابت است و خستگی و شکست که در حالت ولتاژ متناوب و ضربه ای وجوددارد رخ نمی دهد.

در هر حال حداقل ولتاژ معین شده باید بکار گرفته شود که در صورت وجود منفذ جرقه زده شود  و در مقایسه ، ولتاژ مستقیم اطمینان بیشتری را بوجود می آورد.ولتاژی که برای آزمایش پوشش بکار گرفته میشود به ضخامت پوشش بستگی دارد.

ولتاژ جرقه بین دو نقطه در هوا تقريبا 28 ولت بر هزارم اینچ است و بین دو نقطه روی سطح خمیده تقریبا 70 ولت بر هزارم اینچ می باشد. از این امر نتیجه گرفته می شود که ولتاژ بين 2800 تا 7000 ولت از یک شکاف پوشش به ضخامت  0.1 اینچ پرش مینماید. این ولتاژی است که در پروب آزمایش عملا لازم است اما میتواند برای محلی که عیب در امتداد مستقیم نباشد بیشتر گردد. در هر حال افت ولتاژ در مدار آزمایش اغلب وجود دارد و بستگی به وضعیت، ظرفیت وصل شدن پروب به پایه و مقاومت و نشت پوشش تحت آزمایش دارد.

در مورد ولتاژ متناوب و ضربه ای افت مربوط به ظرفیت میتواند قابل ملاحظه باشد ، خازنی که بدین ترتیب شکل می گیرد ( خازن متشکل از فنر و پروب و کابل رابط از یک سو و لوله و یا تانک فلزی که اتصال به زمین دارد از سوی دیگر) باعث نشت دائمی به زمین می گردد که در ولتاژ مستقیم این اتفاق رخ نمی دهد.

 به کار گرفتن ولتاژ کافی از نظر توانایی ایجاد فرق بين نشت ناشی از اثر ظرفیت، رطوبت یا هدایت عملی پوشش از یک سو و جریان ناشی از قوس الکتریکی از سوی دیگر، در ایجادجریان لازم و قابل تشخیص برای ایجاد آلارم میتواند مشکل آفرین باشد.

مقاومت عناصر عایق به کار گرفته شده برای پوشش، مختلف می باشند، اما معمولا در حدود  400 ولت جریان متناوب و 600 ولت جریان مستقیم بر هزارم اینچ،ولتاژ شکست را منظور می نمایند که با ولتاژ 28-70 ولت بر هزارم اینچ در هوا مقایسه می گردد.

وقتی ولتاژی برای آزمایش انتخاب می گردد مقدار تحمل (تالرانس)ضخامت پوشش عایق باید مدنظر قرار داده شود  تا ولتاژ به اندازه ای باشد که در ناحیه نازک تر پوشش اثر مخربی نداشته باشد و در  اینجاست که تالرانس در بکارگیری جریان مستقیم سودمند واقع می گردد.

نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که بیشترین مقدار جریان خروجی در حال اتصال کوتاه در دستگاه در هنگام آزمایش نباید باعث تخریب عایق گردد و حداکثر آن 5 میلی آمپر می باشد.هرچه مقدار کمتر باشد آزمایش بهتر انجام می گیرد.

نکات بسیار با اهمیت:

  • استفاده از دستگاه در زیر باران و یا در محوطه های قابل انفجار صحیح نیست.
  • قبل از برداشتن و به کارگیری دستگاه از خاموش بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
  • در موقع کار با دستگاه ، از اتصال سیم زمین اطمینان حاصل نمایید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
شرکت پترو فرهان گستر جنوب واردکننده برند‌های مطرح تجهیزات جوشکاری و بازرسی فنی و NDT از سراسر دنیا
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با واحد فروش تماس حاصل فرمایید

02165565901

02144584671

02144584619

09133390223

09034119385