بتونه کاری ماشین

بتونه کاری ماشین

بتونه کاری ماشین
 

در کشور ما و بین عامه ی مردم اسامی و اصطلاحات گوناگون و متنوعی برای انواع رنگ های خودرو به کار می رود و حتی برخی اصطلاحات تبلیغاتی کارخانه ای خودرو سازی بین مردم رواج پیدا می کند مانند: سالید، روغنی دو پوششه، جوهر، لاک و

  •  بتونه کاری 

بتونه ماده ای ست به صورت مایع بسیار غلیظ که بر روی سطح می کشند و پس از خشک شدن بسیار سخت شده به گونه ای که با سنباده سائیده می شود. کاربرد بتونه برای پر کردن سطح فرو رفتگی ها و به طور کلی برطرف کردن ناهمواری هاست. بتونه دررنگ کردن خودرو، چوب، ساختمان و …. کاربرد دارد و برای هر کاری نیزبتونه محصوص آن وجود دارد.

برای عملیات نقاشی خودرو سه نوع بتونه وجود دارد که یک مدل آن به کلی منسوخ شده و امروزه تنها از دو مدل دیگر استفاده می شود

۱-بتونه سنگی

۲-بتونه فوری

۳-بتونه روغنی

 

  •  بتونه سنگی

این بتونه دو جزئی ست و نیاز به خشک کن دارد. اگر بخواهیم از روی آهن بدنه خودرو به ترتیب لایه های نقاشی خودرو را نام ببریم، بتونه سنگی اولین لایه ای ست که به طور مستقیم بر روی بدنه عریان خودرو کسیده می شود.

همان طور که از نام این بتونه استنباط می شود میزان سختی این نوع بتونه بسیار زیاد است و برای سائیدن آن پس از خشک شدن کامل باید ابتدا با سنباده ی ۱۲۰ یا بالاتر سطح اولیه آن را سائیده و سپس با سنباده ی ۴۰۰ سطح آن را صاف می کنند. مدت زمان لازم برای خشک شدن این بتونه در تابستان حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه است و در زمستان حدود دو ساعت است.

رنگ اینبتونه نیز معمولا به رنگ طوسی روشن است. با این حال، احتمال دارد تولیدات کارخانه های مختلف رنگ های مختلفی داشته باشد. امروزه در دنیا انواع مختلفی از بتونه های لایه اول وجود دارد، اما در کشور ما به طور عمومی از یک نوع استفاده می شود. میزان ترکیب کردن بتونه سنگی  یا خشک کن ( Hardener ) نیاز به تجربه دارد و باید به صورت چشمی متوجه شوید که چه مقدار از بتونه به چه حجمی از خشک کن نیاز دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
شرکت پترو فرهان گستر جنوب واردکننده برند‌های مطرح تجهیزات جوشکاری و بازرسی فنی و NDT از سراسر دنیا
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با واحد فروش تماس حاصل فرمایید

02165565901

02144584671

02144584619

09133390223

09034119385

 

  • بتونه فوری ( سلولزی )

بتونه فوریدر واقع دومین لایه زیرسازی رنگ است. اولین لایه همان طور که توضیح داده شد، بتونه سنگی بوده و دومین لایه بتونه فوری است.  نیازی به خشک کن ندارد و در واقع یک جزئی است. مدت زمان لازم برای خشک شدن این بتونه تقریبا مانند بتونه سنگی ست اما کمی بیشتر از آن است.

را برخلاف بتونه سنگی باید به صورت لایه ای نازک روی بدنه خودروکشیده شود. در واقع بتونه سنگیبرای پر کردن قری های باقی مانده ازصافکاری خودرو وبتونه فوری برای گرفتن موج های نهایی سطح کار استفاده می شود. برای سنباده کاری بتونه فوری از از سنباده های ۲۲۰ تا ۴۰۰ استفاده می کنیم، که البته هرچه شماره سنباده بیشتر باشد سطح کار صیقلی تر شده و برای پاشش آستر مناسب تر است.

بتونه فوری  در سه  رنگ موجود است: طوسی – قرمز – سفید، اما بیشتر بتونه های فوری تقریبا ۹۵ درصد آن ها طوسی بوده و شایان ذکر است که رنگ بتونه چه سنگی و چه فوری هیچ ارتباطی بارنگ خودرو ندارد و فقط مربوط به کارخانه سازنده و جنس و کیفیت بتونهاست.

  •  بتونه روغنی

این بتونه در زمان های قدیم کاربرد داشته و طرز ساختن آن ترکیب کردن ضد زنگ، رنگ، مل و کمی آب با یکدیگر بود. استفاده از این نوع بتونه از سال ها پیش منسوخ شده و دیگر هیچ کاربردی ندارد و صرفا جهت اطلاعات عمومی شما کاربران عزیز در این بحث وارد شده.

  •  آستر( Primer )

یکی دیگر از لایه ها ی زیرسازی رنگ خودرو لایه ای ست به نام آستر. پس از انجام مراحل بتونه کاری و سنباده کاری کامل بتونه ها و اطمینان از صاف و صیقلی بودن سطح بدنه خودرونوبت به آستر می رسد. در واقع آستر لایه ای ست که میان بدنه ورنگ خودروقرار می گیرد و وظیفه آن چسبندگی رنگ به بدنه است. به همین دلیل آستر لایه ای ست که هم قدرت چسبندگی به سطح فلز را دارد و هم قدرت چسبندگی به سطح رنگ. آستر را باید به وسیله پیستوله بر روی سطح کار پاشید.

 به طور کلی چهار نوع آستر در عملیات نقاشی خودرو به کار می رود که عبارت است از

۱- آستر فوری ( آستر آهن و آستر سلولزی )

۲- آستر روغنی

۳- آستر دو جزئی ( آستر دو قلو )

۴آستر گالوانیزه

  

  •   آستر فوری ( آستر آهن و آستر سلولزی ) 

بسته بندی این آسترهامعمولا در قوطی های یک لیتری است و برخی کارخانه ها به صورت محدود در قوطی های نیم لیتری نیز عرضه کرده اند. یک لیتر آستر به طور میانگین برای یک بدنه کامل خودرو مناسب و کافی است. همچنین برای پاشش باید آن را رقیق کرد که بهترین منبع برای نحوه ی انجام این کار نوشته های روی قوطی آستر است، اما به طور تقریبی با هر لیتر آستر یک لیتر تینر مخلوط می کنند.

رقیق کردن آستر و رنگ خودرو نیاز به تجربه و دانش و علم مربوطه دارد

  •  آستر دو جزئی ( آستر دو قلو)

منظور از دو جزئی این آستر همان خشک کن ( Hardener ) است و کیفیت این آستر ازآسترفوری بسیار بالاتر بوده و طبیعتا قیمت آن نیز بیشتر است. این آستر باید قبل از پاشش به طور کامل با خشک کن ترکیب شود که نسبت ترکیب آن چهار به یک است. یعنی چهار قسمت آسترو یک قسمت خشک کن.

مدت زمان خشک شدن آستردوجزئی در تابستان نصف روز و در زمستان یک روز کامل است. نکات سنباده کاری نیز مانندآسترفوریاست و رنگ آن هم معمولا طوسی و برخی اوقات کرم است.

  •   آستر روغنی و آستر گالوانیزه 

این نوع آستر نیز همانند بتونه روغنی سال هاست که کاربرد خود را از ست داده و به طور کلی منسوخ شده است. آستر گالوانیزه نیز مخصوص خودروهای دارای بدنه گالوانیزه مانند خودروی شورلت لومینا است، زیرا چسبندگی آستر معمولی بر روی بدنه گالوانیزه با فشار آب کارواش بلند خواهد شد

  •  تینر 

مایعی شیمیایی ست که به عنوان حلال، رقیق کننده  و برخی موارد شستشو به کار می رود. در عملیات نقاشی خودرو با تینرهای فوری با کیفیت بالا کاربرد دارد. کیفیت تینر فوری از روی شماره ی آن قابل تشخیص است. هرچه شماره تینر بالاتر باشد کیفیت آن بیشتر، میزان حلالیت آن قوی تر و درصد الکل آن کمتر است

تینرهای کاربردی در عملیات و از تینرهای ۱۰۰۰۰ شروع شده و تا تینرهای ۲۰۰۰۰ ادامه دارد. بهترین تینر براینقاشی خودروتینر لوساید است که برای انجام عملیات نقاشی با کیفیت بسیار بالا مناسب است.
برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


شرکت پترو فرهان گستر جنوب واردکننده برند‌های مطرح تجهیزات جوشکاری و بازرسی فنی و NDT از سراسر دنیا
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با واحد فروش تماس حاصل فرمایید

02165565901

02144584671

02144584619

09133390223

09034119385