انواع حفاظت کاتدی از لوله های زیرزمینی

انواع حفاظت کاتدی از لوله های زیرزمینی

افزایش مصرف مواد نفتی و ترکیبات شیمیایی و غیره از یکسو  و غير اقتصادی بودن حمل و نقل این مواد در مقام های بزرگ بوسیله کامیون از مناطق تولید به اماکن مصرف ایجاب می کند که از خطوط لوله برای انتقال این مواد استفاده شود. از آنجایی که لوله ها و سایر تاسیساتی که جهت این منظور احداث می شوند اکثرا فلزی هستند، مساله خوردگی در چنین سیستمی فوق العاده مهم بوده و قابل صرف نظر کردن نیست، در غیر این صورت خوردگی باعث خسارات جانی و مالی زیادی خواهد شد. برای جلوگیری از خوردگی در چنین سیستمی، انتخاب مواد پوششي صحيح برای خط لوله بسیار مهم است و اگر اشتباهی در این مورد رخ دهد باعث خسارات جبران ناپذیری خواهد شد. با وجود مراقبت هاي اوليه از عایق (پوشش) لوله در حمل و نقل ، شامل خواباندن لوله در داخل کانال ، هنگام پی پا، که به منظور جلوگیری از زخمی شدن پوشش لوله باید صورت گیرد، مع الوصف باتوجه به عوامل متعدد دیگر خوردگی و فاسد شدن پوشش لوله بوقوع می پیوندد که برخی از این عوامل به قرار زیر است

 1- سوراخ هایی که در لابه پوشش بکار رفته، وجود دارد.

 2- شکستگی هایی که بر اثر کشش های مکانیکی یا حرارتی بوجود آمده اند.

3- کشش های ناشی از تنش ( که بوسیله خاک هایی که زود خشک و منقبض شده اند، بوجود می آیند) که در این صورت به پوشش لوله صدمه می زنند.

4- سوراخ شدن بوسيله ریشه گیاهان .

5-تاثیر باکتری های موجود در خاک پیرامون لوله.

 6-افزایش جریان حفاظت کاتدیک لزوما نه تنها محافظت لازم را انجام نخواهد داد بلکه باعث از بين رفتن چسبندگی و استحکام پوشش در نتیجه ایجاد هیدروژن و افزایش قلیایی محیط شده و خرابي را تشدید می کند.

 با توجه به موارد فوق لازمست که با دقت زیاد و با بازرسی دقیق از تاثیر بعضی از عوامل جلوگیری گردد. به همين منظور از سیستم های حفاظت کاتدیک به عنوان پشتوانه پوشش و جلوگیری از خوردگی لوله استفاده می شود هر چند که موثرترین روش برای محافظت عيب ونقص های بسیار کوچک است، لذا باتوجه به افزایش میزان عیب ها به تدریج این سیستم نیز نمی تواند جواب گوی محافظت لوله ها باشد. بر حسب تجارب بدست آمده لوله هایی که نیاز جریان حفاظت کاتدی آن ها حداکثر 200 میکروآمیرمربع سطح (برای خاک های معمولی) رسیده باشد می توان به طور موثر محافظت نمود،از طرفی روند خراب شدن تدریجی پوشش ها پس از گذشتن از مرز فوق الذکر بسیار سریع بوده و افزایش جریان مورد نیاز حفاظت کاتدی تصاعدی شده و جنبه های منفی دیگری مثل از بین رفتن چسبندگی پوشش ها را باعث می گردد.

به وجود آمدن خوردگی های حفره ای در لوله های زیر زمینی از مهمترین و جدی تری خطراتی است که در اثر برهم خوردن تعادل فوق الذکر و در نتیجه عدم کارایی سیستم حفاظت به وقوع می پیوندد و بدین لحاظ مساله به موقع آگاه شدن از خرابی های حتی کوچک پوشش حائز اهمیت می باشند.

مهمترین و متداولترین روش جهت آگاهی از وضعیت پوشش و کارایی حفاظت کاتدی اندازه گیری پتانسیل در فواصل یک کیلومتری است، کارایی این روش در حد متوسط بوده و در عین حال که وضعيت کلی سطح حفاظت کاتدی را مشخص می نماید، قادر به تشخیص خرابی ها و عيوب پوشش در فواصل دورتر از نقاط اندازه گیری نبوده و آگاهی از وجود مسائل و مشکلات نقاط خاص پوشش با وقوع نشتی و سوراخ شدن لوله با این روش امکان پذیر نمی باشد. بنابرایں لازمست در مورد خطوط لوله قدیمی و یا خطوطی به وضعیت پوشش آن ها رضایت بخش نمی باشد،علاوه بر روش فوق از روش های بررسی خط OVER THE LINE برای مشخص نمودن وضعیت پوشش استفاده کرد.

از روش های پیشرفته ای که برای تعیین نقاط معیوب پوشش بکار می روند می توان از موارد ذیل نام برد:

1-روش پیرسون SURVEY PEARSON

2-روش اندازه گیری پتانسیل های فواصل نزدیک CLOSE ORDER POTENTIAL SURVEY(COP)

3-روش C_SCAN

4-روش تغییرات ولتاژ DC

که میتوان دستگاه DIRECT CURRENT VOLTAGE GRADIENT) DCVG) را کاملترین و ساده ترین روش برای تعین عیوب پوشش نام برد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
شرکت پترو فرهان گستر جنوب واردکننده برند‌های مطرح تجهیزات جوشکاری و بازرسی فنی و NDT از سراسر دنیا
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با واحد فروش تماس حاصل فرمایید

02165565901

02144584671

02144584619

09133390223

09034119385