کراس کات برند FMC مدل 240

کراس کات برند FMC مدل 240

یکی از پارامترهای مهمی که در مورد رنگ باید به دقت مورد ارزیابی و بازرسی قرار گیرد میزان چسبندگی رنگ به سطح پایه  یا همان Adhesion می باشد. برای این منظور باید از دستگاه های تست چسبندگی رنگ یا Adhesion Tester استفاده نمود. بر اساس روش های مختلفی که برای اندازه گیری این کمیت ابداع گردیده است دستگاه های تست چسبندگی مختلفی نیز تولید می گردد.

 

کراس کات چیست؟ کاربرد Cross Hatch Cutter

کراس کات یکی از دستگاه های مورد استفاده جهت انجام تست چسبندگی رنگ می باشد که نام دیگر آن خراش انداز و نام کامل انگلیسی آن Cross Hatch Cutter می باشد.

در واقع دستگاه های کراس کات یا دیگر دستگاه های متفاوت خراش انداز به عنوان وسیله ای برای اندازه گیری و به عنوان وسیله ای برای تست و بازرسی رنگ نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

این ابزارها می تواند برای هر مدل از دستگاه کراس کات نیز متغیر باشد که همراه با آن ها نیز وسایلی ارائه داده می شود که این وسایل می تواند شامل کیف حمل، برس، آچار آلن، چسب مخصوص و ذره بین و دیگر وسایل مختلف باشد.

 

به طور کلی سه روش اصلی برای تعیین میزان چسبندگی رنگ وجود دارد :

به طور کلی هدف از انجام تست چسبندگی رنگ، اطمینان از این است که رنگ بر روی پایه به میزان قابل قبولی چسبندگی دارد که به آن Adhesion گویند. جهت انجام تست چسبندگی رنگ چندین روش وجود دارد که از جمله آن ها میتوان به روش های ذیل اشاره کرد:

روش تست با چاقو (Knife Test)، تست چسب نواری (Tape Test) و کراس کات،خراش انداز Pull-Off Test می باشند.

 

نکات مهم در انتخاب تیغه خراش اندازمناسب با توجه به ضخامت رنگ و جنس پایه

Cross Hatch Cutter FMC 240

خراش انداز مدل FMC 240 از کمپانی FMC، دارای چهار تیغه می باشد که با استفاده از 4 تیغه مذکورقادر به انجام تست چسبندگی رنگ با هر ضخامت رنگی خواهید بود.

  • انجام تست چسبندگی رنگ با روش Cross Hatch Cut
  • دارای بدنه آلومینومی و مقاوم در هر گونه شرایط محیطی
  • دارای چهار عدد تیغه شش دندانه با فواصل یک و دو و سه میلیمتر و یک عدد یازده دندانه با فواصل یک میلیمتر
  • به همراه : کیف حمل، برس، ذره بین بازرسی، چسب مخصوص، آچار آلن، سه عدد تیغه
  • چسب مخصوص طبق استاندارد ایزو و یا ASTM با پهنای 25 میلیمتر

 

روش استفاده از کراس کات در اندازه گیری ضخامت رنگ

در ابتداباید از ورقه های فلزی مخصوصی نیز استفاده کرد که دارای ابعاد تفاوتی هستند که شامل ابعاد 150*150 می باشند و دارای جنس های مختلفی می باشند. در واقع استفاده از این ورقه ها برای تست کراس کات کاربردهای بسیاری دارند و همچنین دارای جنس های مختلف روغنی و گالوانیزه می باشند که در سطح های مختلفی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از نکاتی که بایستی در این خصوص در نظر داشته باشید آن است که این سطوح حتما باید فاقد شوره و یا زنگ زدگی باشد و در صورتی که چربی بر روی آن وجود داشته باشد حتما بایستی به وسیله ی الکل یا اسیتن روی سطح مورد نظر را پاک نموده و آنگاه آن را به طور کامل رنگ نموده و اجازه دهید به طور کامل خشک گردد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
شرکت پترو فرهان گستر جنوب واردکننده برند‌های مطرح تجهیزات جوشکاری و بازرسی فنی و NDT از سراسر دنیا
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با واحد فروش تماس حاصل فرمایید

02165565901

02144584671

02144584619

09133390223

09034119385